Tidligere toppsyklist Alf Helge Skaugrud kommer her med sine tips til
dem som skal sykle Landsbyrittet i mai.

Tekst og foto: Fredrick Aakhus-Østrem

Skaugrudsvinger

Vinteren går mot slutten, og våren har vist seg ved flere anledninger i år. Med varmere vær er det ypperlig å komme seg ut på sykkelsetet, snaue halvannen måned før startskuddet i Landsbyrittet 2015 smeller den 9. mai.

Tidligere toppsyklist Alf Helge Skaugrud mener det viktigste nå frem mot rittet er å få noen timer på sykkelsetet.
– Bare det å sitte på setet er tungt nok i seg selv, og er for mange veldig bra. Det trenger ikke handle om den enorme intensiteten i treningen, men bare det å få noen fine, rolige sykkelturer, er godt nok i massevis for mange. Det å bygge form kan sammenlignes med å bygge et hus; du må starte med grunnmuren. Sånn sett, om du ikke allerede har startet treningen, vil ikke de siste månedene gjøre deg til toppsyklist. Det er imidlertid aldri for sent å begynne treningen, og du vil få effekt av lange, rolige sykkelturer. Du må investere i treningen etter hvilket mål du har. Innsatsen i treningen kommer vanligvis til syne gjennom prestasjonen i en konkurranse, sier han.

Han trekker frem det sosiale ved å trene som noe positivt.
– Gå sammen med andre og tren. Det er både sosialt, samtidig som du får trent på det å sykle sammen med andre. I Landsbyrittet sykler du med mange andre, og det kan være lurt å ha trent litt på det også, slik at det ikke blir et sjokk når du starter i felt den 9. mai, sier han.

Skaugrudutover

Intensive treningsøkter
Dersom du har syklet en del tidligere, og ønsker å ta forberedelsene et steg videre, anbefaler Skaugrud mer intensive treningsøkter.
-Du kan for eksempel legge inn to hardøkter i uken, hvor du kjører opp mot en times tid på høy intensitet, slik at du blir godt andpusten. Pass bare på at du har varmet godt opp før du begynner å kjøre på, sier han.
Det er imidlertid ikke bare treningen som er viktig, skal vi tro Skaugrud.
-Du må passe på å hvile nok også, og være spesielt nøye på dette om du trener intensivt flere ganger i uken. Men akkurat dette med å hvile nok, pleier vel de aller fleste å ha god kontroll på, sier Skaugrud og trekker på smilebåndet.

– Sunt forhold til kosthold og trening
Skaugrud mener dagens stadige fokus på prestasjoner kan være ødeleggende for det mentale inn mot en konkurranse som Landsbyrittet.
-Det er til liten nytte å ligge våken natten før rittet og tvile på om man har spist riktig mat, altså. Det er overhode ingen god idè. Du må ha et sunt forhold til både kosthold og trening, sier han, og fortsetter:
-Personlig er jeg tilhenger av et variert, sunt kosthold. Hvis jeg skal komme med en anbefaling hva gjelder næring før rittt, er for eksempel pasta og kylling enkelt og lett fordøyelig mat som er bra dagen før dagen. Men igjen: det handler om ikke å overdrive fokuset på forberedelsene, sier han.
Til tross for en samfunnstrend med et økt detaljfokus på treningsmessige forberedelser i forkant av selve rittet, mener Skaugrud at den vanligste feilen mange gjør, skjer underveis i konkurransen.
-Du må ikke glemme å ta til deg næring underveis. Drikk sukkerholdig drikke, ikke bare vann, og få i deg karbohydrater. Bananer er veldig fint å ha med seg. Ta deg god tid på drikkestasjonene, om du ikke har med egen drikke, sier han.

Skaugrudportrettendelig

– Håper kroppen fungerer
Selv er han tydelig på hva som er hans eget mål for rittet i mai.
-Jeg ønsker å forbedre meg fra i fjor, tidsmessig, men ikke minst ønsker jeg å kjenne at kroppen fungerer og har respondert på den treningen jeg har lagt ned i forkant. Jeg tenker egentlig ikke så mye på resultatet, det er viktigere å få en god reise og føle at kroppen fungerer. Det er ingenting som er bedre enn å få svar på at den treningen man har lagt ned gir resultater, sier han.
Og til dem som måtte være nervøs i forberedelsene til rittet, har Skaugrud følgende råd:
-Du skal leve og ha det godt utenom treningen også. Kun et fåtall blir verdensmestere i denne sporten, og dermed er det heller ikke nødvendig for oss andre å etterstrebe en verdensmester i treningshverdagen, avslutter Skaugrud.